Tietoja minusta

tiistai 9. helmikuuta 2016

Koeajossa Cube Nutrail läskipyörä

Cube Nutrail Fatbike -etujousitettu läskipyörä




Cube -maastopyöriä maahantuova tamperelainen pyöräliike Rtech ja Suomen Latu tekevät yhteistyötä maastopyöräilyn saralla. Pyörättömätkin pääsevät kokeilemaan maastopyöräilyn riemuja Cuben maastopyörillä, kun Suomen Latu ja paikalliset latuyhdistykset järjestävät tulevana kesänä "Tutustu maastopyöräilyyn"-kiertueen. Cube-kiertueen pyöristä läskipyörät tulivat Suomen Ladulle testiin jo näin talvisaikaan (sikäli mikäli tätä talveksi voi sanoa).


Sain mahdollisuuden koeajaa Cube Nutrail läskipyörää muutaman päivän ajan ja innolla kyllä ajoinkin. Pyörää noutaessa funtsin, että miksi ihmeessä läskipyörässä pitää olla joustokeula, koska perinteisestihän läskipyörä mielletään nimenomaan erämaavarmaksi sekä huoltovapaaksi talvipyöräksi, joka on rakenteeltaan mahdollisimman yksinkertainen. Pidin siis joustokeulaa täysin turhana hifistelynä.

Heti ensimmäisellä koeajolla tajusin, että turha hifistely sikseen, kyllä joustokeula on ihan aiheellista hifistelyä ! 


Cubella pystyi kaasuttelemaan kuin täysjoustolla konsanaan, koska paksujen renkaiden lisäksi 100mm joustova keula toi hyvin ilmalaivamaisen fiiliksen. Tosin viikon kestäneen flunssan vuoksi pyöräilyinto oli jo valmiiksi ihan tapissa, joten olisin varmasti saanut hyvät kiksit omallakin täysjäykällä läskipyörällä.


Cuben Nutrailin geometria sekä lyhyehkö chainstay teki pyörästä näppärän käsiteltävän, joskin jyrkemmissä nousuissa etupää pyrki nousemaan normaalia helpommin irti maasta. Loivahko 69° asteen keulakulma yhdistettynä joustokeulaan mahdollisti vauhtia ja nautinnollisen vaarallisia tilanteita polkujen alamäkiosuuksilla. 
Vakiona pyörässä on kapeahko 700mm stongan, mutta henk koht se ei haitannut, koska se vastaa hyvin omia tottomuksiani ja ohjaus oli nopea. 


Kaikenkaikkiaan kiva pyörä, mutta;

- Vuodenajan huomioon ottaen nastarenkaat olisi ollut tarpeen.

- Gripit (kädensijat) pitäisi olla lukittavat, koska kostealla kelillä ne pyörivät stongan päissä ympyrää ja kesken ajon se saattaa olla vaarallinenkin ominaisuus.

- Omaa laiskuuttani en viitsinyt asentaa pyörään lukkopolkimia, jolloinka pyörästä ei saanut kaikkea potentiaalia irti. Ylämäissä lipsuvat avopolkimet ei ollut eduksi.



Maastopyöräilyyn hiljattain käännytetty duunikaveri ensimmäistä kertaa läskin selässä, muttei ehkä viimeistä (?)

Läskin kyyti kuulemma miellytti, kovasti !


Valmetin aidan vieressä oleva osittain tekninen alamäki meni hyvällä kaasulla alas, ehkä nopeiten ikinä ? Selfietä varten piti tosin erikseen hidastella.


Kävin Järvenpään keskustassa kalastelemassa kommentteja, joita läskipyörä yleisesti ottaen kerää melko hyvin. Tällä kertaa sää ei ollut suosiollinen ja keskusta oli lähes autio. Muutamia pitkiä katseita kyllä tuli.

Kävin kalastelemassa kommenttaja myös juna-asemalla, ajaen portaita ylös-alas, mutta koska saapuvia junia ei osunut kohdalla, niin myös asema oli autio. No olipahan tilaa kruisailla portaissa 
Etelän talvi (mikä talvi!?) helmikuussa 2016, nastat olis kivat. Jännittää sai jatkuvasti
Noutaja saapui yllättäen tasasella maalla. Eli fillarin kanssa nurin ja polvi edellä jäätikköön. Varmuuden vuoksi vieläpä 2 krt parinkymmenen metrin matkalla. Ei se satu, siistiä se on silti !


1 kommentti:

Anonyymi kirjoitti...

Olipas kiva koeajo ja juurikin siitä pyörästä minkä tässä viikolla ostin. En ole vielä päässyt ajelemaan mutta josko tänään pienen lenkin heittäisin ihan vain asfalttiajossa. Nastarenkaat laitan huomenna tilaukseen. Nätti pyörä =)